hoe maak je een sterk Businessplan en een sterke Strategie

Is de organisatie er over 3, 5 of 10 jaar nog? Gaan we de ‘boot niet missen’? Hoe groeien we? Wat wordt het Businessplan, de strategie, de visie, de missie? Welke richting moeten we inslaan … Die vragen houden ons bezig.

Wat is een goede basis?
Succesvolle bedrijven hebben een sterk Businessmodel!

Het belang van je businessmodel
Wie had ooit gedacht dat we circa € 70,- per kilo koffie zouden betalen? Met het Businessmodel rondom de Nespresso-cupjes is het realiteit. En wie had gedacht dat we integraal onze privé-gegevens vrijwillig zichtbaar laten maken? Facebook’s Businessmodel regelt het. Of vliegtickets voor een paar euro? Of gratis telefoongesprekken over de hele wereld? Er zijn vele voorbeelden van succesvolle Businessmodellen, groot en klein.

Wat zegt onderzoek?
Uit een BCG-onderzoek is gebleken dat bedrijven die hun Búsinessmodel vernieuwden na vijf jaar 6 procent winstgevender waren dan bedrijven die hun producten en processen vernieuwden. Dat betekent uiteraard niet dat productinnovatie en procesinnovatie niet meer belangrijk zijn, zeker niet Deze cijfers wijzen alleen op het toegenomen belang van het Businessmodel. En ook laten ze zien dat er misschien wel meer mogelijk is mèt de bestaande producten en processen. Dat is goed nieuws.

Wat is het Businessmodel?
Het businessmodel is kortgezegd: de manier waarop de organisatie waarde creëert en behoudt, op de korte- en op de lange termijn. En daarmee vormt het businessmodel de perfecte basis voor een sterk businessplan en een sterke strategie.