Wat er te leren is van De Bodyshop en Würth | Businessmodelinnovatie

Uit onderzoek blijkt dat met businessmodel-innovatie nog meer is te verdienen dan met productinnovatie en procesinnovatie. Toen IBM-goeroe John Cohn onlangs werd gevraagd welke grote doorbraak ons te wachten staat, wees hij dan ook naar de innovatie van businesmodellen (Financieel Dagblad van zaterdag 3 oktober jl.)

Businessmodel?
Het businessmodel van een organisatie omschrijft kort gezegd op welke manier er geld verdiend wordt met de producten en processen (incl. Vermarkting).

InnovatieprocessenInnoveren beslaat het proces van Ideeën genereren tot en met Vermarkting

Juist niet alleen succes voor echt nieuwe businessmodel ideeën
Er zijn meerdere mythes over businessmodel-innovatie. Een ervan is dat succes vooral berust op nieuwe ideeën. Het tegendeel blijkt waar te zijn: succesvolle nieuwe businessmodellen zijn juist vaak creatieve toepassingen van iets wat al (lang) bestaat. Twee voorbeelden van algemeen bekende organisaties:

Bodyshop
Velen kennen de Body Shop, hun businessmodel berust op het eeuwenoude idee dat je de het tegengestelde doet van wat de concurrent doet en daarmee eigenlijk de kracht van de concurrent tegen zichzelf gebruikt. In plaats van te varen op de gebruikelijke kenmerken in de cosmeticasector, een glamour-imago en hoge marketingbudgetten, ging de Bodyshop voor ethiek, natuurlijke grondstoffen en duurzaamheid. De BodyShop is onmiskenbaar succesvol geworden met dit businessmodel.

Würth
Würth is door de inzet van het businessmodel ‘solution provider’ binnen een generatie van een 2-mansonderneming gegroeid naar een onderneming met 66.000 medewerkers. Momenteel probeert Würth dit businessmodel toe te passen op de groeimarkten in Azië. Zoals de naam al aangeeft streef je binnen het businessmodel ‘Solution Provider’ naar het bieden van totaal-oplossingen in plaats van afzonderlijke producten.

Zeker ook voor MKB
Deze twee ondernemingen zijn (mede) dankzij hun gekozen businessmodel zo succesvol geworden. Zij hebben dit vervolgens goed doordacht en consequent toegepast op hun situatie. Maar er zijn veel meer van dit soort successen te noemen. En er zullen ook nog vele succesvolle businessmodel-innovaties volgen, ook bij het MKB.

Hoe?
Het is sowieso een goed idee om slim te kijken naar andere sectoren en uit te zoeken welke modellen uw eigen product of dienst tot grotere waarde zouden kunnen brengen. Deinnovatieroute.nl heeft eventueel vele voorbeelden en implementatie van businessmodel-innovaties voor u beschikbaar.

Innovatie-nieuwsbrief?
Deinnovatieroute.nl stuurt geregeld een nieuwsbrief. u kunt zich daarvoor HIER inschrijven.

Met een vriendelijke groet,

Ing. Klaas Jongsma MSc AA
Innovatiemanagement / Business Development
deinnovatieroute.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s